Ünlü belgesel fotoğrafçısı Susan Meiselas, Sony Dünya Fotoğraf Ödülleri 2025’in prestijli “Fotoğrafçılığa Üstün Katkı” unvanının sahibi oldu. 16 Nisan 2025 tarihinde Londra’da yapılacak yıllık gala töreninde ödüllendirilecek olan Meiselas’ın çalışmalarının özel bir sunumu da 17 Nisan – 5 Mayıs 2025 tarihleri arasında Somerset House, Londra’da gösterilecek.
Fotoğraf sanatındaki çalışmalarıyla geniş kitlelere hitap eden Meiselas, toplumlar içerisinde yer alan insanları derinlemesine yansıtan eserleriyle belgesel fotoğrafçılığı alanında çığır açtı. Meiselas, İtalya’da büyüyen kız çocuklarından devlet fuarlarında sahne alan striptizcilere, aile içi şiddetten kaçan İngiliz kadınlardan Latin Amerika’daki insan hakları sorunlarına kadar birçok hikâyeyi eserlerine konu edinmesiyle popülerleşti. Fotoğraflarındaki kompozisyonlar, objektifinin önündeki bireylerin yaşamlarını ve deneyimlerini paylaşırken Meiselas’ın projeleri, çoğu zaman alan notları ve tanıklıklarla zenginleşen uzun süreli çalışmalardan oluşmakta ve dayanışma çağrısında bulundu.
Susan Meiselas ödülü almasıyla ilgili ‘Sürekli genişleyen fotoğraf dünyasına yaptığım katkılardan dolayı bu ödülü almaktan onur duyuyorum. Geçtiğimiz 50 yıl boyunca, tarihin yazılışına tanıklık etme ve tarihin yazılmasında rol alanların çoğu zaman görünmeyen hayatlarını paylaşma ayrıcalığına sahip oldum. Sergilenen çalışmalar sadece fotoğrafların kendileri üzerinde değil, aynı zamanda onları şekillendiren ve ilham veren ilişkiler üzerinde de düşünmeye davet ediyor.’ dedi.
Meiselas’ın beş projesinden kesitler Londra’daki Somerset House’da (17 Nisan – 5 Mayıs 2025) sergilenecek ve bunlar arasında daha önce Birleşik Krallık’ta hiç sergilenmemiş projeler de yer alacak. Sanatçının 44 Irving Street (Irving Caddesi), Prince Street Girls (Prince Caddesi Kızları) ve Carnival Strippers (Karnaval Striptizcileri) gibi ilk çalışmalarından Pandora’s Box (Pandora’nın Kutusu) ve A Room of their Own (Kendilerine Ait Bir Oda) gibi son projelerine uzanan sergi, Meiselas’ın geliştirdiği tematik unsurların izini sürerek genellikle kamusal görüşten gizlenen şeylere odaklanıyor.
Somerset House’da sergilenecek bu eserler, sanatçının zaman içinde kurduğu ilişkileri ve yaptığı paylaşımları anlatıyor. Meiselas, 44 Irving Street (Irving Caddesi) (1971) adlı çalışmasında, pansiyonundaki komşularını, kendilerini nasıl gördükleri ile kendisinin yaptığı portrelerde ortaya çıkan farklılıklar hakkında yazmaya davet ederken; Prince Street Girls (Prince Caddesi Kızları), (1975 – 1990), İtalya’nın küçük bir bölgesinde büyüyen bir grup genç kızın yetişkinliğe evrilme süreçlerinin seyrini kayıt altına alıyor.
Carnival Strippers (Karnaval Striptizcileri) (1972-75), İngiltere’deki küçük kasaba karnavallarında striptiz yapan kadınların sahne içi ve sahne dışı deneyimlerini belgeledi hem performanslarını hem de özel hayatlarını yakaladı. Gösteri yöneticisinden sahnedeki kadınlardan erkeklere kadar tüm katılımcıların seslerinden oluşan bir kolajla dengeledi. Pandora’s Box (Pandora’nın Kutusu) (1995) adlı sürükleyici eser, New York’ta “Hakimiyetin Disneyland’ı” olarak bilinen bir S&M kulübüne odaklanıyor. A Room of their Own (Kendilerine Ait Bir Oda’da) (2015-2017) Meiselas, objektifini İngiltere’nin Black Country bölgesindeki bir kadın sığınma evine çeviriyor. Sığınak sakinlerinin odalarının fotoğraflarını, hayatta kalanlar tarafından üretilen ve onların kimliklerini hem ifade eden hem de koruyan tanıklıklar ve özgün sanat eserleriyle birleştiriyor.
Susan Meiselas Kimdir?1948’de ABD’nin Baltimore kentinde doğan Susan Meiselas, öğretmen olarak çalışmadan önce Harvard Üniversitesi’nde görsel eğitim alanında yüksek lisansını tamamladı. Yaz tatillerinde fotoğraf çekmeye başladı ve ilk projesi Karnaval Striptizcileri’ni 1972-75 yazlarında oluşturdu. Magnum Photos’a 1976 yılında katıldı ve birçok önemli çalışmaya imza attı. 1970’lerin sonlarında Nikaragua’daki devrime ilişkin fotoğrafları yıllar sonra bile halkın hayalinde canlılığını koruyor. New York’ta yaşayan ünlü fotografçı Carnival Strippers (1976), Nikaragua (1981), Pandora’s Box (2001), Encounters with the Dani (2003), Prince Street Girls (2016), A Room of Their Own (2017), Tar Beach (2020) ve Carnival Strippers Revisited (2022) adlı eserlerin sahibidir. Meiselas, Latin Amerika’daki insan hakları sorunlarını belgelemesiyle tanınıyor. Fotoğrafları Kuzey Amerika ve uluslararası koleksiyonlarda yer almaktadır. 1992 yılında MacArthur Fellow ödülüne layık görüldü ve 2015 yılında Guggenheim Fellowship ödülünü sahibi oldu. Son olarak, Kering ve Rencontres d’Arles tarafından verilen ilk Women in Motion Ödülü’nü (2019), Deutsche Börse Fotoğraf Vakfı Ödülü’nü (2019) ve Alman Fotoğraf Derneği’nin Erich Salomon Ödülü’nü (2022) aldı. Sanatçının 1970’lerden günümüze uzanan çalışmalarının yer aldığı Mediations sergisi, Paris’teki Jeu de Paume tarafından başlatıldı ve Fundació Antoni Tàpies, San Francisco Modern Sanat Müzesi ve São Paulo’daki Instituto Moreira Salles gibi birçok müzeyi dolaştı. Meiselas, belgesel fotoğrafçılığında çeşitliliği ve yaratıcılığı artırma misyonuyla 2007 yılından bu yana Magnum Vakfı’nın başkanlığını yürütüyor.