Çanakkale Bienal İnisiyatifi (CABİNİN) tarafından düzenlenen 9. Çanakkale Bienali sona erdi. Her geçen yıl Çanakkale’de önemini daha çok hissettiren Bienal 9. edisyonunda “Zamana Bırakmak” başlığıyla yapıldı. Gençler, teknoloji, gelenek ve gelecek kavramları odağında sanatın farklı disiplinlerini Çanakkale’nin özgün kültürel ve tarihsel dokusuyla bir araya getirdi.
Çanakkale’de 13 farklı mekâna yayılan sergiler, yan etkinlikler ve iş birlikleriyle zengin bir deneyim sundu. Troya Müzesi, ASTİM Kollektifi, MAHAL Sanat, Korfmann Kütüphanesi, Bordo Bina ve Çanakkale kent merkezinde farklı mekanlara yayılan etkinlik, bu yıl ilk kez kent merkezinin dışına çıkarak Assos, Küçükkuyu gibi alanları da kapsadı. Günümüz sanatının farklı toplum kesimleriyle buluşması için etkileşimli bir platform oluşturdu.
Çanakkale Bienali’nin 9. edisyonunda toplam 55 sanatçının resim, fotoğraf, seramik, cam, desen, video gibi konvansiyonel sanat pratiklerinin yanı sıra yeni medya, dijital etkileşim, immersive teknolojilere dair geniş yelpazede bir kavramsal ve görsel evren vardı. Bu edisyonda 22 sanatçının bienale özgü ve Çanakkale’den ilham alan yeni üretimleri ilk kez sanatseverlerle buluştu. 9. Çanakkale Bienali sergileri çeşitli sanatsal üslupların, farklı kuşaklardan sanatçıların ve yenilikçi yaklaşımların bir arada olması ile oluşması etkinliğe renk kattı. Çanakkale’nin kültürel bağlamıyla diyalog halindeki kavram, biçim ve içerik çeşitliliğiyle ziyaretçilerine özgün bir deneyim yaşattı.
Çanakkale Bienali sanatçıları Ahmet Yiğider, Akın Güreş, Alper Aydın, Ani Çelik Arevyan, Ataman Girişken, ATI SUFFIX, Ayşen Urfalıoğlu, Aytuğ Aykut, Berkin Gülten, Berkin Günsay, Zehra Kayataş, Bilal Yılmaz, Cem Sonel, Damla Sari, David Blandy, Deniz Kulaksızoğlu & Can Yıldırım, Ecem Dilan Köse, Eda Sütunç, Edith Roux, Erdal Duman, Eric Magassa, Esra Carus, Fatih Kızılcan, Fırat Engin, Füreya Koral, Gönül Nuhoğlu, Güçlü Polat, Hakan Yılmaz, Halit Demirel, Jane Jin Kaisen, Johannes Vogl, Jun’ichiro Ishii, Kaan Tanhan, Kerem Meriç, Larry Achiampong, Madlen Hirtentreu, Murat Cem Baytok, Mustafa Akkaya, Nejat Birecik, Ömür Tokgöz, Rabia Seyhan, Serhat Kiraz & Hakan Gündüz, Seyhun Topuz, Süleyman Yılmaz, Tunç Ali Çam, Vasilis Alexandrou, Vince Briffa, Volkan Babaotu, Yabancı, Yunus Aras oldu.
David Blandy’nin “Artzamanlı” oyunu, Ecem Dilan Köse’nin Troya Müzesi’ne özgü mapping eseri, ATI Suffix’in Troya Atı’ndan ilham alan kolektif yayını ve Eric Magassa’nın Fevzipaşa Mahallesi’nde başlattığı katılımcı üretim süreci bienalden sonra da işlemeye devam edecek eksenler oluşturdu. Yeni sanayi bölgesinde filizlenen ASTİM Kolektifi Çanakkale’nin kültür ekosisteminin güncel dinamikleri ve yaratıcı potansiyellerini temsil etmesi açısından dikkat çekti. CABININ’den Burak Topçakıl’ın MAHAL Sanatta yeni kuşak sanatçılarla kurguladığı sergi ise bienalin özel içeriklerindendi.
Çanakkale Bienali’nin 6 hafta süren ve büyük beğeni toplayan ana sergileri sona erdi fakat 20 Eylül’de Klasik Keyifler konseriyle start verilen bienal etkinlikleri Kasım ayında da devam edecek. Kasım ayının öne çıkan etkinlikleri ise Babafonik’in alternatif/bağımsız müzik sahnesinin sınırlarını zorlayan yenilikçi bir deneyim olarak kurguladığı Grand Mix performansı, Didem Çatal’ın küratörlüğünü üstlendiği ve Çanakkale Bienali’nin geleneksel bir etkinliğine dönüşen davetli uluslararası afiş sergisi ve ÇOMÜ MSSF konserleri olacak.